2009-03-05

Om att leva i en dröm

Närmare bestämt i Huskorsets dröm:

"Du [alltså jag, Ö-Helenas anmärkning] satt f.ö. i ett romerskt lusthus, på en stor soffa med massor av kuddar och drack vin, inbegripen i en vild diskussion om typ insekter, grammatik och sexualpoesi (nej, jag vet heller inte exakt vad det är) med Barlach och Elin Grelson. Ni var totalexalterade över att ha funnit varandras gemensamma intresse. Jag passerade er på väg mot isdansen."

Alltsammans var en del av den här drömmen. Av någon anledning kommer jag att tänka på Zhuang Zi och hans fjärilsdröm. Han drömde att han var en fjäril. Sen vaknade han. Men då visste han inte om han var Zhuang Zi som just hade drömt att han var en fjäril eller en fjäril som drömde att han var Zhuang Zi. Ungefär. Att vara med i någon annans dröm är på nåt sätt lite samma sak. Eller kanske precis tvärtom. Kul och fantasieggande är det i alla fall! Lite som att ha varit ute och rest och samtidigt stannat hemma. Om ni fattar.



Kolla vad mysigt vi hade det i Huskorsets dröm.

3 kommentarer:

Huskorset sa...

Ah, vilken bild! Så var det!
Och den Zhuang Zi...jag tycker han har en poäng.

Anonym sa...

Lite lagom dekandent ser det ut som.

Balance sa...

Fast jag skulle vilja veta lite oftare om och när jag har varit med i någons dröm. Det var längesen nu som jag var det, i varje fall vad jag känner till. Däremot drömmer jag massor och en massa olika personer är med och vi är på ett gäng olika platser, så visst reser jag mycket i drömmen, men jag skulle gärna vilja hänga med någon annan någon gång.