2006-07-03

Första pris i danskt uttal

Om det fanns ett pris för tydligt danskt uttal, så skulle jag vilja nominera Pia Juul. Maken till dansk att tala tydligt har jag aldrig stött på. Sommarprojektet går alltså utmärkt än så länge! Jag klarar utan problem att gå och lyssna på en bok samtidigt. Ligga och sola och lyssna på en bok går också fint. Däremot skulle det nog bli lite förvirrat om jag försökte lyssna på en bok medan jag jobbade. Men man känner ju inte gränserna för sin simultankapacitet förrän man har testat dem.


Danska med diktion som heter duga.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Måste vid tillfälle göra ett försök och se hur mycket danska jag förstår egentligen. Dock kommer jag måsta ligga helt stilla, har inte mycket till simultanförmåga att skryta med, har svårt att gå och tugga tuggummi samtidigt..

Linda K sa...

i detta nu lyssnar jag på "I cirkelns mitt" av Dan Brown samtidigt som jag jobbar. Det går sådär, men det är ändå trivsamt :)

Översättarhelena sa...

Kicki: Du verkar fast besluten att bättra på danskan. Allt för att kunna delta i Legokonvent, förstår jag. Varför inte börja med att se lite danska filmer på DVD? Du kan ju testa att titta "otextat" emellanåt och sätta på texten igen när det blir jobbigt.
Linda K: Men så är du ju Wonder Woman också, eller hur? Men trevligt låter det :)

Anonym sa...

Klart jag ska se danska filmer utan text. Har du några att rekomendera? Gärna åt deckarhållet.

Översättarhelena sa...

Kicki: Har funderat halva dagen men inte kommit på en enda dansk deckarfilm. Möjligen den otäcka thrillern Pusher, men jag tycker faktiskt inte den är så bra. Jag har inte heller några direkt originella förslag på andra filmer, men här är några som är bra i alla fall: Italienska för nybörjare, Idioterna, Mifune, Festen.
Den fantastiska TV-serien Matador finns också på DVD, men jag har aldrig sett den till uthyrning nånstans och DVD:erna (12 stycken) kostar 189 kronor styck. Hade det funnits en box till rimligt pris så hade jag nog slagit till.

Översättarhelena sa...

Det hela artar sig alltså till en tävling med flera kategorier: Pia Juul nomineras i kategorin tydligaste danska, Source i kategorin vackraste danska. Vad kan man tänka sig mer för kategorier? Grötigaste danska? Charmigaste danska? (Måste vara den invandrade taxichauffören i TV-serien Taxa.) Sexigaste danska? Mest svordomsfria danska? (Blir svårt att hitta någon att nominera i den sistnämnda kategorin.)

Anonym sa...

Hold kæft mand, en danskkompetence! Det er ju dog frygtelig sjovt! Så må jeg jo kraftedeme anmelde mig hurtigt, ellers kan man jo ikke vinde! Og det er jo meget vigtig! Nå, hvad for en kategori ska jeg vælge? Svensker der tror at de kan skrive dansk?

Översättarhelena sa...

En danskkonkurrence for folk med danskkompetence :)

Anonym sa...

Nå, det er vel ikke min fejl at jeg har let afasi også på dansk - konkurrence, kompetence, schmonkurrence.

Desuden passer det vel ret godt i min kategori, ikke?

jovanna sa...

en dansk dvd att bita i är "jul på vesterbro". dessutom inte textad (om man köper den i danmark, vet ej om den finns i sverige).

http://www.timecodes.dk/programmer/julekalender2003-d.htm

Översättarhelena sa...

Jovanna: Den ser kul ut! När vi bodde i Skåne tittade vi mycket på dansk teve (det var på den tiden när det inte fanns så många svenska kanaler som nu), och det saknar jag här i Göteborg!